Lavinia-Maria Chitu

Athens Greece/Travel Vlog by Lavinia Chitu

Mini vacanta din Atena-Grecia de Lavinia Chitu

Inca de la bun inceput va marturisesc faptul ca imi doream de mult timp sa vizitez Grecia pentru ca deja mai fusesem in alte 13 tari din Europa de Vest unde am observat stilul clasic imbinat cu cel modern cu toate elementele lui de tehnologie! Desi cunosteam povestirile prietenilor mei care vizitasera deja Grecia, dar in cea mai mare parte statiunile turistice de pe coasta sau din insulele din jurul peninsulei Elenice, totusi, eu am decis sa merg sa vizitez capitala Greciei adica Atena! 🙂

Atena, va pot spune ca este total diferita fata de alte orase din Europa de Vest pe care le-am vizitat, si eu una am avut senzatia ca am gasit aici combinatia perfecta de elemente vechi pline de istorie, elemente moderne, cultura, viata de noapte, foarte multi turisti si nu in ultimul rand –  localnici ospitalieri.

Dar sa o luam cu inceputul… Ma pregatesc intr-o zi de joi dupa-amiaza sa ajung din timp la aeroportul Otopeni pentru a ma imbarca in avionul spre Atena…pana aici, toate bune si frumoase dar dupa ce am trecut de controlul de securitate si am ajuns la poarta de imbarcare, apropiindu-se ora programata pentru decolare, observam ca totusi nu vine nimeni sa ne invite in avion, sa ne intrebe de sanatate, sa ne verifice biletele, etc. Din cand in cand isi mai faceau aparitia niste persoane care pareau ca lucreaza la aeroport, se uitau la noi oarecum mirati si apoi plecau lasandu-ne tot asa.  Intr-un final se anunta prin statie si se afiseaza si pe ecran ca va fi o intarziere de aproape 2 ore … daa asa se intampla cand zbori cu comapaniile low-cost dar acest inconvenient pe mine una nu m-a suparat sau enervat in vreun fel asa cum s-a intamplat cu alti pasageri. Pana la urma decoleaza si avionul meu intarziat iar zborul de 1 ora si 40 minute a fost unul lin si a trecut atat de repede ca aproape nici nu mi-am dat seama cand am ajuns…bine, am mai si dormit putin ca intre timp se facuse noapte 🙂

Am ajuns in jur de 12:30 noaptea in aeroportul din Atena si ma intrept repede sa caut autobuzul care duce spre centru orasului. Exista mai multe variante de a ajunge de la aeroportul aflat la aprox. 30 km de oras pana in centru: autobuz, metrou, taxi. Eu una am preferat autobuzul pentru a admira si peisajul, chiar daca era noapte. Statia era aproape, am gasit-o repede pentru ca sunt indicatoare peste tot iar cu autobuzul X95 mergi cam 1 ora si 20 de minute si te lasa fix in centrul Atenei la piata Syntagma. Pretul unui bilet este 6 euro/calatorie si poti cumpara bilet fie de la automatele de bilete fie de la ghisee aflate chiar in fata aeroportului, deci nu ai cum sa nu te descurci…Eu una recomand autobuzul daca nu va grabiti si vreti sa mai vedeti din oras sau imprejurimile acestuia  sau metroul (pretul unui bilet este tot 6 euro/calatorie). In schimb daca luati taxiul o sa va coste cam 40-50 euro/cursa pana in centru, destul de mult zic eu!

Odata ajunsi in piata Syntagma din centrul orasului aveti practic statii si legaturi pentru toate colturile orasului. Eu ca sa ajung la hotelul meu, a trebuit trebuia sa mai iau un alt autobuz si am mai platit separat inca 5 euro/calatorie.

Sfatul meu legat de transportul in comun din Atena: daca stati cateva zile in oras puteti  sa luati cu 9 euro/persoana o cartela de turist care va ofera acces nelimitat pentru toate mijloacele de transport in comun (metrou, troilebuz ,autobuz si tramvai, mai putin transferul la aeroport care trebuie platit separat – 6 euro). Este mult mai avantajos asa si va scuteste de multe batai de cap decat sa va luati per calatorie.

Parerea mea despre poporul elen este una foarte buna, pentru ca acesti oameni chiar stiu cum sa atraga turistii, cum sa se comporte cu noi, vorbesc la modul deschis chiar si cand sunt abordati  pe strada, sunt zambitori, unii chiar te intreba de unde esti (li se pare funny limba noastra si desi sunt multi turisti romani in tara lor, unii chiar nu au recunoscut limba noastra si m-au intrebat direct de unde sunt), te invita in restaurantele lor cu formulari dibace, te invita chiar sa dansezi cu ei, majoritatea sunt fericiti, nu se vaita…bine ca mai sunt 1-2 asa mai nemultumiti, dar…na, este normal, in orice tara se intampla asta..nu? Oricum, per ansamblu parerea mea, mai bine vizitezi Atena decat statiunile turistice pentru ca asa ai un adevarat contact cu poporul si cultura acestei tari.

Din toate aceste motive eu una am preferat sa vizitez Atena si  stiu ca am ramas placut impresionata de piesaje urbane, cultura, oameni, schimbul de experiente cu ei, de mancarea lor traditionala si ma bucur ca am facut aceasta alegere decat sa vad insulele si a stau la plaja..ca la plaja pot sa stau si in tara mea, in Constanta si in statiunile noastre…bine nu se compara plajele de acolo cu cele de la noi, dar asta e o alta poveste!

In cele 3 zile am reusit sa vizitez doar cateva puncte de interes turistic.

In primul rand Acropolele din Atena. Amplasat desupra orasului Atena, pe un deal stancos, Acropole este unul dintre cele mai populare monumente culturale ale lumii. Aceasta veche fortareata reprezinta cel mai semnificativ punct de referinta al culturii antice grecesti dar practic si simbolul orasului Atena, fiind apogeul dezvoltarii artistice grecesti, realizat in secolul al V-lea i.H. Acest complex monumental este imens si pur si simplu iti taie rasuflarea…Doamnee iti trebuie 1 zi ca sa intelegi tot ce este acolo, sa citesti toate explicatiile si sa poti spune ca ai facut turul complet, dar eu bineinteles nu am avut atat timp si am vizitat cam cat s-a putut in 4 ore pentru ca deja se facuse seara si programul de vizite se termina la ora 20:00. Intrarea in Acropole costa 20 euro/persoana dar parerea mea si recomand, pentru ca eu una nu am stiut si am platit separate pe unde am fost si am dat mai mult per ansamblu, sa va luati cu 30 euro/persoana un pachet care va permite sa vizitati cam 7 obiective turistice si asa va costa mai putin…doar timp sa aveti pentru toate J  Atentie la Acropole ca o sa stati la coada, eu una am stat cam 30 min si asta pentru ca era deja ora 4 cand am ajuns, dimineata am inteles ca se sta mult mai mult.

Am mai apucat sa vizitez si templul lui Zeus, sunt niste coloane imense imprejmuite de o superba gradina care domina practic centrul Atenei dar ca timp de vizitare dureaza mult mai putin – aprox 30 minute dar parerea mea atractia cea mai mare este Acropolele din Atena  !

De asemenea mai recomand si turul orasului Atena cu TourBus “Citysightseeing” unde timp de 1 ora si 30 minute vedeti mai toate obiectivele de interes turistic din Atena din autobuz, dar asta doar daca stati numai in autobuz si nu coborati sa faceti poze, sa vizitati, etc. pentru ca aveti si aceasta optiune si apoi sa va urcati in urmatorul autobuz si sa continuati turul si tot asa. Pretul biletului este de 20 euro/persoana si este valabil 24 de ore, timp in care puteti sa va urcati si sa coborati din/in cate autobuze TourBus doriti. Tot in acest pret aveti incluse o pereche de casti in care puteti auzi in diverse limbi (engleza, franceza, greaca, germana,spaniola) descrierea obiectivelor, o harta si un burger dintr-un restaurant anume din piata Syntagma. Deci iata ca poti sa te plimbi cu BusTour timp de 24 ore!

Mai sunt si foarte multe agentii de turism din Atena, care au afisate oferte tentante de croaziere in insule renumite din Grecia, iar preturile variaza intre 100-500 euro/croaziera/persoana in functie de durata si destinatie.

Recomand de asemenea si restaurantul  „Beneth Athens” din piata ”Omonia” din centru unde gasesti bauturi, prajituri, produse de patiserie, sandwichuri de la A-Z, mancaruri traditionale, toate expuse impecabil in niste vitrive de care nu-ti mai vine sa te dezlipestiiar iar preturile sunt foarte bune! De fapt aici este o combinatie intre un restaurant luxos si o autoservire, dar totul este la un alt nivel fata de ce vezi la noi…marmura, mobilier scump…mergeti neaparat!

Tot in centrul orasului, pe langa ruinele Acropole o sa gasiti foarte multe restaurante, cafenele, hoteluri la preturi foarte bune situate pe niste stradute in panta intr-un autentic stil grecesc,  iar pe langa acestea foarte multe tarabe cu suveniruri la preturi accesibile pentru orice buzunar, iar comerciantii eleni sunt foarte primitori, zambitori, iar la unele poti chiar sa si negociezi.

Daca aveti timp si o sa cautati prin cartierele orasului si chiar prin centru o sa gasiti si foarte multe magazine gen Outlet, de unde va puteti procura haine destul de frumoase si ieftine!

Daca aveti Google Maps,desi ma indoiesc sa mai fie cineva care nu are in ziua de astazi J va puteti descurca lejer in Atena chiar daca scrisul este in limba greaca, limba destul de dificil de inteles, dar pe majoritatea indicatoarelor si afisajelor scrie si in engleza, iar localnicii eleni si mai ales comerciantii vorbesc engleza destul de bine, deci nu aveti cum sa va rataciti sau sa nu va descurcati, doar sa fiti putin atenti!

Vreau sa va mai vorbesc putin si despre pisicile din Atena pe care le-am intalnit la tot pasul. Chiar exista o abundenta de pisici aici, fiind practic peste tot: pe strazi, prin parcuri, la obiectivele turistice, in fata magazinelor, pe plaja, pe aleile de promenada. Relatia dintre greci si pisici, dupa cum mi s-a povestit de catre unul din localnici, este una speciala, diferita de alte tari ale Europei. Toate sunt foarte blande, grecii le accepta, le domesticesc, iar aceste feline nu traiesc numai cu o singura familie. Ele apartin practic intregii comunitati si nimanui in particular. Ele sunt parte din viata de zi cu zi , au existat mereu si mereu au fost ingrijite de toti localnicii. In marea lor majoritate raspund si la chemarile turistilor si accepta cu placere o mangaiere sau o vorba de alint. Eu una am ramas impresionata de acest aspect!

Peripetiile mele din Atena :

Fiind o fire sociabila, nonconformista si creativa dupa cum ma cunoasteti, bineinteles ca am avut parte si de peripetii si intamplari amuzante in acest oras chiar din prima seara 🙂

Bineinteles ca in Atena este foarte cald si cerul este senin mai toata ziua asa ca o palarie, o sapca sau altceva de pus in cap cat va plimbati pe acolo este o chestie obligatorie sa nu faceti insolatie si sa va stricati vacanta. La inceput, nefiind familiarizata cu orasul si hotelul aflandu-se la ceva distanta (2 km de centrul orasului) bineinteles ca am umblat dezorientata pe tot felul de stradute in cautarea unei palarii. Gaseam orice fel de magazin, farmacii, reprezentante auto, baruri, cofetarii, tonete cu ziare si bauturi, sex-shop-uri (o sa revin la asta J), restaurante si multe altele, chiar si magazine de haine…dar fara palarii. Dupa 2 ore de cautari intense faza cu palariile parca devenise un fel de „fata morgana” – mi se parea ca am vedenii cu ele. Si in sfarsit dau de un magazin in care zaresc vreo 2 sepci aruncate pe acolo. Dau buzna in magazin si direct sa sepci ma opresc dar din pacate era ceva de firma si costau vreo 40-50 de euro asa ca am abandonat cu regret aceasta valoroasa descoperire. Intr-un final am descoperit o Intreaga straduta cu tarabe care  vindeau si palarii incat acum parca erau prea multe si nu mai stiam ce sa aleg. Una peste alta, am pierdut ceva timp cu cautatul de palarii dar macar am invatat foarte bine un intreg cartier.

Sex shop-urile din Atena :)…ca v-am spus mai sus ceva legat de ele… In Atena sunt foarte multe sex shop-uri, e practic o abundenta de sex shop-uri. Sa va dau un exemplu, pe o strada de aprox. 1 km am innumarat cel putin vreo 5, bineinteles cu reclame si inscrisuri in culori stridente sa le vezi de departe, nu cumva sa le ratezi. Initial am crezut ca poate numai pe strada cu pricina sunt mai dese, dar cat m-am plimbat in cele 3 zile cam peste tot e la fel J Va dati seama ca pana la urma am intrebat un comerciant de la un magazin de unde ma oprisem sa iau apa care e faza cu ele, de ce sunt asa multe iar raspunsul a venit prompt printre hohote de ras „we are a very sexual people!”. Nu stiu acum daca asta o fi adevarul dar a fost ceva foarte amuzanta aceasta explicatie.

In autobuz alte discutii pline de veselie intre mine si prietenul de calatorie, observam localnicii, turistii imbracati care mai de care mai haios, fiind spirit latin latin, va dati seama ca aveam comentarii la orice, incercam sa ne simtim bine dar fara sa jignim in vreun fel pe cineva. Multi localnici vazandu-ne asa bine dispusi ne intrebau de unde suntem, ce limba vorbim, faceau si ei la randul lor glume cu noi si ne povesteau diverse intamplari. Am vazut chiar un domn cu barba lunga vopsita roscat si imbracat intr-un fel de roba…puteai sa juri ca e Chewbacca din Razboiul Stelelor 🙂

Intr-o zi am ajuns si pe una din plajele Atenei ca sa am si aceasta experienta. O plaja frumos amenajata cu sezlong-uri si umbrele de soare din paie si cu preturi cat se poate de accesibile pentru ceea ce oferea. Desi am stat 2 ore la umbra exceptand doar un scurt drum catre vestiar si o sedinta foto rapida, bineinteles ca m-a prins soarele intr-un mare fel si abia in autobuz am vazut cat de rosii eram si am constientizat amploarea dezastrului. Apoi a urmat o cursa contra-cronometru pentru a mai prinde o farmacie deschisa sambata seara, iar intr-un final Bepanthen-ul a fost cel care a mai alinat putin din suferinta.

Filmarile de la Acropole pentru blogul meu si cateva clipuri muzicale au starnit de asemenea curiozitatea si nedumerirea turistilor vazand cum interpretez in limbajul semnelor.

Dupa experienta cu plaja, rosie fiind toata pe piele si in asteptarea unui autobuz care venea in 15 minute, bineinteles ca m-am apucat sa cant in statie cat asteptam, sa treaca timpul mai repede. Doar ca langa statie era si o mica terasa cu niste domni care isi serveau linistiti berea sau ceaiul. Din pacate aceasta liniste se pare ca le-a fost subit zdruncinata de prezenta subsemnatei care impreuna cu un decolteu generos si cateva acorduri melodice a facut ca brusc sa se aprinda mai multe tigari si toate privirile sa se indrepte insistent intr-o anumita directie, toata lumea era acum nelinistita si pentru unii temperatura mai urcase acolo cu cateva grade.

O alta intamplare frumoasa si amuzanta a fost in ultima seara cand aproape fiind de a ajunge la hotel cu gandul la odihna pentru ca a 2-a zi plecam, am auzit la un bar o muzica traditionala si am vazut oameni dansand. Curioasa fiind, normal ca m-am apropiat sa vad despre ce este vorba si bineinteles ca am fost imediat invitata de patronul localului sa iau parte la aceasta petrecere ad-hoc. In realitate era un grup de persoane din Albania, prieteni de-ai patronului care sarbatoareau frumoasa lor vacanta. Dragii mei, am dansat pentru ore bune acolo cu ei pe muzica lor, pe muzica noastra, ne-au invatat dansurile lor, ne-am imprietenit, am stat de povesti, am facut poze si schimb de adrese de contact, iar in final de comportam unii cu altii de parca ne cunosteam de-o viata!

In ultima zi, in drumul spre aeroport, obosita fiind dupa noaptea cu petrecerea, bineinteles ca am avut parte de alte peripetii. Fiind in primul autobuz care ne ducea in centru de unde trebuia sa luam un alt autobuz spre aeroport, a inceput ploaia, dar o ploaie torentiala, nu asa. Bineinteles ca in momentul in care am coborat din autobuz apa care se adunase pe strada imi trecea de glezne, practic un mic rau de traversat si apoi in 2 min cat am mers pe jos pana la cealalta statie ne-am udat pana la piele. In cel de-al doilea autobuz normal ca a trebuit sa ne schimbam de haine pana la lenjerie, iar privelistea care le-am oferit-o pasagerilor a fost fara cuvinte judecand dupa fetele lor…bagaje desfacute, haine care zburau de colo-colo, uimire, guri cascate, posibil live-uri pe facebook, hohote de ras si haz de necaz.

In concluzie, recomand Atena din toate punctele de vedere, merita macar o data in viata sa ajungeti aici! Din cate am inteles de la localnici ca sa vezi toata Grecia trebuie sa o vizitezi de 5 ori pe an timp 45 ani, si cu asta am spus totul !

Iar despre mine? Vreau sa va zic ca jumatate din mine si jumatate din inima mea a ramas acolo, fapt pentru care voi reveni cu mare drag!  Va puup! <3